We zijn weer thuis - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Frank en Yolanda - WaarBenJij.nu We zijn weer thuis - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Frank en Yolanda - WaarBenJij.nu

We zijn weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Frank en Yolanda

23 September 2013 | Nederland, Gouda

Op vrijdag vertrekken en op zaterdag aankomen. Het is een van de geneugten van het vliegen in oostelijke richting. De jetlag is natuurlijk even iets waar we doorheen moeten, maar dat wisten we van te voren en hebben we al eens meegemaakt. Tot nu toe (dit schrijf ik op maandag 23 september) mogen we niet klagen.

Zaterdag zijn we om 9:00 uur precies geland en na een kwartiertje taxiën waren we bij de gate. Op het gemak het vliegtuig uit en op naar de paspoortcontrole. Daar stond maar een persoon voor ons, wat een luxe!. Geen probleem voor ons en snel verder om de koffers op te halen. De koffers kwamen ook al snel op de band te voorschijn zodat we even doorgelopen hebben om een treinkaartje te kopen om de trein van 9:46 uur nog te halen anders moesten we een half uur wachten. Dat lukte ook nog. Resume om 9:00 uur wielen aan de grond en om 10:45 in Gouda je huis binnen stappen. Dat hadden we niet gedacht. Konden we toch nog voor de lunch onze kat ophalen bij het dierenhotel.

Zo in de middag begon de jetlag toch wel aardig op te spelen. Ik heb het nog volgehouden tot even voor 18:00 uur en Yolanda tot 19:00 uur. Na een nacht slapen van 13 uur waren we redelijk fris wakker.

We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde vakantie/rondreis. Veel geluk hebben we gehad met het weer. Het slechte weer ging voor ons uit en de temperaturen waren zeer aangenaam.

Even de feiten op een rijtje:

Aantal nationale parken bezocht: 7
Aantal state parks: 1
Aantal kilometers gereden: 5217,5
Aantal liters brandstof: 441
Brandstofkosten ongeveer € 300
Aantal foto's: 850

Nog een aantal andere opvallende zaken:

- Je mag in Amerika als motorrijder zonder helm rijden en dat gebeurt ook veelvuldig. Bijzonder is dat dit alleen wordt gedaan door mannen die, laat ik het voorzichtig zeggen, abraham hebben gezien. Als ik het wat minder subtiel zeg dan zeg ik dat de hoeveelheid testosteron niet onder een helm past.
- In de restaurants krijg je weinig tot geen groente. Als je al groente krijgt dan is het courgette, worteltjes en paprika.
- Een gratis refill voor koffie of frisdrank is heel gebruikelijk, zelfs bij de McDonalds! En dat, terwijl de kleinste bekers voor Nederlandse begrippen al heel groot zijn. Meestal kosten ze niet meer dan een enkele dollar.
- In het verkeer gedragen de Amerikanen zich voorbeeldig behalve in de grote steden als San Francisco.
- Trucks mogen vaak net zo hard rijden als personenauto's. Ze rijden vaak harder dan toegestaan.
- De Amerikanen zijn bijzonder vriendelijk, je voelt je er heel welkom. Iedereen maakt een praatje. Omdat wij in een auto met een kentekenplaat uit Virginia reden, hadden wij waarschijnlijk nog meer belangstelling van de Amerikanen. Daar hebben we veel vragen over gekregen.

• 29 September 2013 - 14:41

Bert Gritter:

Leuk hoor! Echt prachtige gebieden die jullie hebben bezocht. En: Montrose was een erg goede hard rock band, heel lang geleden.

Groeten!

• 17 November 2013 - 16:05

Angela:

Heeft even geduurd, maar toch het hele verhaal nu gelezen. Prachtige reis zo te zien en ik vond vooral de Knabbel (of was het Babbel) erg leuk. Barstow deed mooie herinneringen aan mijn reis over de Route66 boven komen. Ik zie dat jullie erg genoten hebben. Op naar de volgende mooie reis!